פער בין הלסתות

אחד המצבים הדורשים  יישור שיניים הוא בעיה ביחסים בין הלסתות, כאשר הלסת העליונה בולטת יחסית לתחתונה, וקיים מרחק גדול בין השיניים העליונות לתחתונות ומתקבל מראה של שיניים בולטות. הטיפול המתאים הוא מודיפיקציה של גדילה (Growth modification) – טיפול המשפיע על תהליכי הגדילה הטבעיים של הפנים והלסתות, תוך הפעלת כוחות אורתופדיים לעיכוב גדילה של הלסת העליונה וניצול פעילות שרירית לשינוי מיקום ולהשראת גדילה של הלסת התחתונה. הטיפול מתבצע באמצעות מכשור אורתופדי פונקציונלי המאפשר שיפור התפקוד והאסתטיקה של הפנים. המכשיר הפונקציונלי הנפוץ ביותר הוא הטווין בלוק, המורכב משתי פלטות בעלות מישורים משופעים שמדריכים את הלסת התחתונה לסגירה בעמדה קדמית ביחס לעליונה, על מנת לעודד את הגדילה בפרק הלסת.

טיפול פער בין לסתות

שלב זה של טיפול נמשך כעשרה  חודשים ובסיומו מתרחש שינוי בעמדת הלסתות, הבא לידי ביטוי בשינוי בפרופיל הפנים ובקטנת המרחק בין השיניים. לאחר שהמומחה ליישור שיניים מוודא ששלב זה הסתיים בהצלחה, ממשיכים ליישור השיניים המקובל של גשר בשיניים לעוד כשנה של טיפול בו מיישרים את  השיניים הקבועות ומשיגים יחסי סגר תקינים בתנאים החדשים של שלד הפנים, שהשתנה הודות למכשור הפונקציונלי-אורתופדי. לעיתים מתחילים טיפול זה כבר בשלב המשנן המעורב כבר בגיל 8-9 שנים. יתרון טיפול שלב ראשון בגיל צעיר הוא ביכולת  למנוע שבר של השיניים הקבועת העליונות כתוצאה ממכה או נפילה, או בפתרון בעיה פסיכולוגית לילד המצדיקה טיפול מיידי. בתמונה מוצגת חזית פרופיל ותמונות מנשך צידי של מטופלת שהציגה גדילה לקויה של הפנים הכוללת תת התפתחות ניכרת של הלסת התחתונה ואת השיפור הגדול שהתקבל בתום השלב הראשון של הטיפול.

יישור שיניים במצבי פער בין הלסתות לפני ואחרי

נכתב על ידי:

פרופ’ שמואל עיני בוגר הפקולטה (בהצטיינות) לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים משנת 1983. בוגר תוכנית ההתמחות באורתודונטיה בפקולטה לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים ובעל תואר מוסמך במדעי רפואת השיניים (בהצטיינות) משנת 1994. כיום משמש כמנהל המחלקה ליישור שיניים במרכז הרפאי לגליל, נהריה. לשעבר יו”ר האגודה האורתודונטית בישראל, ויו”ר לשעבר של ועדת הבחינות של הועדה המקצועית לאורתודונטיה מטעם משרד הבריאות. בתפקידיו הקודמים היה מנהל ההתמחות ליישור שיניים בביה”ס ללימודי המשך בבי”ח רמב”ם בחיפה ומנהל המחלקה ליישור שיניים בבי”ח תל השומר.

ניתן לשלוח לד”ר עיני שאלות בפורום של האגודה האורתודונטית

http://www.orthoisrael.org.il/?CategoryID=251

 

Call Now Buttonהתקשרות דילוג לתוכן