הקניית הרגלים נכונים לצורך שמירה על בריאות השיניים של הילדים

המלצות להקניית שגרת בריאות שיניים לילדים בגיל צעיר מאד

אימוץ הרגלים טובים בתחום בריאות הפה הוא מפתח לשמירה על שיניים בריאות לכל החיים.

צמיחת השיניים שלב זה עלול להיות כרוך בכאבים ולהימשך מספר חודשים. הוא מתאפיין בחוסר שקט, ריור, לעיסה קדחתנית ולחיים אדומות. אם הכאב חריף מאוד, ניתן להשתמש בג’לים שונים לכאבי צמחית שיניים או פראצטאמול נטול סוכר. גם טבעות לעיסה להצמחת שיניים המקוררות במקפיא יכולות לעזור. אם הבעיה נמשכת וגורמת לילד מצוקה רבה, כדאי להתייעץ עם רופא שיניים לילדים.

צחצוח שיניים כדאי להתחיל בצחצוח שיניים מיד לאחר בקיעת השן הראשונה בעזרת מברשת שיניים לתינוקות. הושיבו את התינוק בחיקכם וחבקו אותו כאשר גבו מופנה אליכם. החזיקו את סנטרו כך שתהיו בשליטה ועסו בעדינות את החניכיים בעזרת המברשת. רצוי לבצע את הפעולה מול מראה, כך שגם התינוק יוכל לראות מה קורה.

תנו לתינוק לשחק עם מברשת השיניים כדי שהחוויה כולה תהפוך למשחק מהנה. ילדים רוצים לצחצח שיניים בעצמם בערך מגיל שנתיים, אך הם זקוקים לעזרה והשגחה של מבוגר עד גיל שבע. דאגו לכך שהצחצוח יהיה מהנה ותגמלו את הילדים (לא בממתקים) כאשר הוא מצחצח כראוי. יש לצחצח שיניים ביסודיות פעמיים ביום, רצוי בבוקר ובערב, לעבור על כל השיניים בצורה שיטתית ולנקות את כל המשטחים. ילדים זקוקים לכמות קטנה מאוד של משחת שיניים המכילה פלואוריד. לאחר הצחצוח יש לירוק, מבלי לשטוף את הפה לאחר מכן. הדגמה אצל רופא השיניים או שיננית תעזור לילד לרכוש הרגלי צחצוח נכונים. אם הילדים מבוגרים יותר, הזכירו להם לצחצח פעמיים ביום וודאו שהם עשו זאת כראוי. ניתן להתחיל לנקות בחוט דנטאלי בערך בגיל 12, לאחר שכל השיניים הקבועות כבר צמחו.

בחירת מברשת השיניים בשוק קיים מגוון רחב של מברשות שיניים לילדים, שעל רובן מתנוססות דמויות חביבות ומבדרות. לרובן ידיות חזקות ומעוצבות, כך שיתאימו לידיים קטנות, וכן ראשים קטנים וסיבים מעוגלים. החליפו את המברשת כשהסיבים מתבלים (לרוב אחת לשלושה חדשים). הקפידו על כך שלכל ילד בבית תהיה מברשת משלו.

פלואוריד הפלואוריד חשוב לחיזוק השיניים ולמניעת ריקבון. השתמשו במשחת שיניים לילדים המכילה פלואוריד. רופא השיניים יוכל לייעץ לכם מהי משחת השיניים המתאימה יותר לילדכם.

איטום חרירים וחריצים אלה הם חומרי ציפוי פלסטיים שרופא השיניים או השיננית יכולים למרוח על גבי משטח הנגיסה של השן וכך לאטום אותו ולמנוע ריקבון. אם ילדכם נמצא בסיכון גבוה לעששת , התייעצו עם מומחית לרפואת שיניים לילדים לגבי אפשרות זאת.

תזונה נכונה ילדים, מטבעם, אוהבים לאכול ממתקים. נסו לעודד אותם לאכול מזון בריא כמו יוגורט או פרי כחטיפים, והגבילו את אכילת הממתקים והעוגות לזמני הארוחות. ממתקים רכים כמו שוקולד מזיקים פחות מממתקים קשים מכיוון שהם מתמוססים מהר יותר בפה וכך חושפים את השיניים לסוכר למשך זמן קצר יותר. הישמרו מ”סוכרים סמויים” כמו גלוקוז, דקסטרוז, פרוקטוז ודומיהם המצויים במזונות מוכנים. משקאות תוססים וכמות רבה מדי של מיצי פירות חומצתיים, עלולים לשחוק את אמייל השן וכדאי להימנע מהם. חלב ומים הם המשקאות הבטוחים ביותר לשיני ילדים והיחידים שאפשר לתת לתינוק בבקבוק עם פטמה. אל תשאירו ילד לבד עם משקה מתוק בבקבוק כאמצעי מרגיע, ואל תטבלו מוצצים בחומרים מתוקים. לעיסת מסטיק ללא סוכר לילדים מעל גיל 6 למשך 20 דקות אחרי כל ארוחה, ממריצה את הפרשת רוק ובכך מפחיתה את רובד החיידקים על השן ומונעת ריקבון. גם כאן יש להקפיד על השגחה של ההורים.

ביקורים במרפאת השיניים בדיקות שיניים סדירות לילדים חשובות במיוחד לזיהוי התפתחות בעיות, בעיקר בתחום יישור השיניים. כמו בטיפול למבוגרים, יכול רופא השיניים לוודא גם שהשיניים של הילד במצב טוב ולייעץ בנושאים שונים, כמו צחצוח שיניים נכון. מרפאתנו בגבעת טל ידידותית לילדים ומצוידת במשחקים וצעצועים הממחישים את נושא בריאות השיניים, כמו חיות בעלות שיניים גדולות ומברשות שיניים ענקיות. ביקורים כיפים במרפאת השיניים בילדות יסייעו במניעת חששות ופחדים מפני טיפולי שיניים בגיל מבוגר יותר ויפחיתו את הצורך העתידי בטיפול פולשני.

נכתב על ידי:

פרופ’ שמואל עיני בוגר הפקולטה (בהצטיינות) לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים משנת 1983. בוגר תוכנית ההתמחות באורתודונטיה בפקולטה לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים ובעל תואר מוסמך במדעי רפואת השיניים (בהצטיינות) משנת 1994. כיום משמש כמנהל המחלקה ליישור שיניים במרכז הרפאי לגליל, נהריה. לשעבר יו”ר האגודה האורתודונטית בישראל, ויו”ר לשעבר של ועדת הבחינות של הועדה המקצועית לאורתודונטיה מטעם משרד הבריאות. בתפקידיו הקודמים היה מנהל ההתמחות ליישור שיניים בביה”ס ללימודי המשך בבי”ח רמב”ם בחיפה ומנהל המחלקה ליישור שיניים בבי”ח תל השומר.

Call Now Buttonהתקשרות דילוג לתוכן