רווח בין השיניים: האם נדרש להם יישור שיניים?

הרווח בין השיניים הקדמיות אינו מראה חדש בעולם הדוגמנות, אבל הוא מסרב להיעלם. בריג’יט בארדו בשנות ה-50 בפריז, לורן האטון בשנות ה-60 בארה”ב ובהמשך מדונה ודוגמניות מובילות הפכו את הרווח לסימן היכר. האם מדובר בליקוי סגר שיש ליישר, או שזו שאלה של אסתטיקה.

לא אחת נתפס חיוך בעל רווח בין החותכות המרכזיות העליונות, כחינני, סקסי או ילדותי. יש שקושרים לרווח כזה אפילו סגולות להצלחה כלכלית בחיים (“עשיר כמו רוטשילד”). אז מה צריך לעשות עם הרווח בשיניים? אין לכך תשובה אחת נכונה. יופי זו הגדרה סובייקטיבית המושפעת  תרבותית וגאוגרפית.

  רווח בשיניים

מדוע נוצרים רווחים בין השיניים? יש מגוון סיבות. אחת העיקריות היא פער בין גודל השיניים ובין גודל לסת על רקע גנטי. סיבה נוספת היא חסר מולד של שן או שן קטנה מגודלה הצפוי. הרגלים כמו דחיפת לשון או מציצת אצבע תורמים אף הם. במקרים של מחלת חניכיים ופגיעה בעצם התומכת בשיניים, נפתחים רווחים בין  השיניים. לפעמים פתיחת רווחים היא ביטוי לנסיגה בתוצאות של  יישור השיניים.

האם לטפל וכיצד? כאשר מדובר בבעיה רפואית, כגון מחלת חניכיים או הרגל, כמו מציצת אצבע, יש לטפל. בכל מצב אחר, רצוי להתייעץ עם המטופל לגבי רצונותיו וציפיותיו. כאשר בנוסף לרווח בין השיניים העליונות, השיניים אינם ישרות, הנטייה לתקן את המצב גדולה יותר. הטיפול יכול להתבצע או באמצעות יישור שיניים, שיקום השיניים ללא יישור שיניים או שילוב ביניהם. יישור השיניים לסגירת רווחים מתבצע או באמצעות מכשור נראה, או ביישור שיניים בלתי נראה כמו במכשור שקוף – אינויזליין.

שיטה נוספת שאינה אורתודונטית לתיקון הבעיה היא שיחזור בחומרים מרוכבים, כתוספת והגדלה לשן הקיימת. בצורה זו אין כמעט פגיעה בחומר השן אלא רק תוספת לשינוי צורתה. כאשר לא ניתן לפתור את הבעיה בדרך שמרנית, ניתן לצמצם את הרווחים על ידי שימוש בציפויי חרסינה ו/או בכתרים אסתטיים. לעיתים ניתן לשלב בין השיטות, של צמצום הרווח במידת האפשר באמצעות יישור שיניים, והשלמת  הטיפול באמצעות חומרים מרוכבים  או ציפויי חרסינה.

נכתב על ידי:

פרופ’ שמואל עיני בוגר הפקולטה (בהצטיינות) לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים משנת 1983. בוגר תוכנית ההתמחות באורתודונטיה בפקולטה לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים ובעל תואר מוסמך במדעי רפואת השיניים (בהצטיינות) משנת 1994. כיום משמש כמנהל המחלקה ליישור שיניים במרכז הרפאי לגליל, נהריה. לשעבר יו”ר האגודה האורתודונטית בישראל, ויו”ר לשעבר של ועדת הבחינות של הועדה המקצועית לאורתודונטיה מטעם משרד הבריאות. בתפקידיו הקודמים היה מנהל ההתמחות ליישור שיניים בביה”ס ללימודי המשך בבי”ח רמב”ם בחיפה ומנהל המחלקה ליישור שיניים בבי”ח תל השומר.

Call Now Buttonהתקשרות דילוג לתוכן