יישור שיניים לילדים

ההחלטה על יישור שיניים הינה מורכבת ורצוי להעביר אותה מההורים, ואף מהרופא השיניים הכללי, אל האורתודונט. רק בדרך זו ניתן יהיה להשיג את התוצאה הרצויה ביותר אסתטית ותפקודית במשך הטיפול הקצר ביותר. כל החלטה ע”י גורם לא מקצועי  יכולה להיות  שגויה, להקשות ולסבך את הטיפול שלא לצורך. מומלץ ביותר לעבור בדיקה יישור שיניים ראשונית אצל מומחה ליישור שיניים כבר בגיל 8-9 שנים! כאשר ההורים חוששים מבעיה עוד קודם לכן, אפשר להביא את הילד לבדיקה כבר בגיל יותר מוקדם. מגוון ליקויי הסגר המצריכים בדיקה ראשונית הינו רב. בנוסף לכך, ישנן הפרעות תפקודיות המצביעות על בעיות במנשך: קושי בלעיסה, נשימת פה, מציצת אצבע, קליקים או רעשים בלסתות, בהם רצוי להגיע לייעוץ אורתודונטי מהר ככל האפשר.

לפיכך, הצורך בבדיקה מקדימה הוא גורף לכלל הילדים בגיל זה. יחד עם זאת, רב הנבדקים, בהם גם בעלי ליקויי סגר משמעותיים (“שיניים עקומות”) לא מטופלים בגיל זה, אלא ממשיכים במעקב רצוף אצל האורתודונט של החלפת השיניים הקבועות, למניעת התפתחות בעיה אורתודונטית או החרפתה. במשך המעקב, מופיעים הילדים לבדיקות חוזרות תקופתיות, לאיתור בעיה בהחלפת השיניים או לביטול הרגלים של מציצת אצבע ודחיפת לשון, כאשר בהרבה מצבים נדרשת עבודת צוות משותפת עם רופא אף- אוזן -גרון  וקלינאית התקשורת. רק חלק קטן מהנבדקים (פחות מ-10%) זקוק לטיפול אורתודונטי מיידי קצר, יישור שיניים של שלב ראשון, כבר בגיל 8-9 שנים.  עובדה חשובה נוספת היא שבהרבה מצבים יש להתחיל טיפול יישור שיניים לילדים יותר מאוחר, אבל לפני החלפת כל השיניים החלביות. חשוב להדגיש, כי בהרבה מצבים יישור שיניים רק אחרי  להחלפת השן האחרונה אינו מומלץ, ויכולה לגרום להיווצרות או להחמרת ליקוי סגר, ואפילו לחוסר האפשרות של שימוש ברסן במקרה של צפיפות או בליטת שיניים. במצבים אלו הטיפול, יהיה מורכב ומסובך יותר, עד כדי עקירת שיניים קבועות!

 

מתי מומלץ להתחיל טיפול?

מומלץ לכל הילדים לעבור בדיקת סקירה שגרתית של מומחה ליישור שיניים כבר עם בקיעת השיניים קבועות הראשונות. הבדיקה כוללת את התפתחות הלסתות, השיניים והסגר. האיגוד האמריקאי לאורתודונטיה ממליץ על בדיקה זו כבר בגיל 7, והאגודה האורתודונטית בישראל בגיל 8 שנים. בגיל זה ניתן לאבחן הפרעות תפקודיות כמו קושי בלעיסה, נשימת פה, מציצת אצבע ודחיקת לשון, קליקים או רעשים בלסתות. כמו כן, ניתן לבדוק את התפתחות השיניים הקבועות, לשלול מגוון רחב של ליקויי סגר ולהחליט על המשך מעקב או טיפול בהתאם לצורך. מאחר והחלטה על טיפול אורתודונטי היא מורכבת ומצריכה ידע וניסיון של מומחה ליישור שיניים. יש להעביר החלטה זו מההורים ומרופא השיניים הכללי אל האורטודנט, כאשר כל החלטה המתקבלת שלא על ידו יכולה להיות שגויה, המקשה ומסבכת את הטיפול שלא לצורך.

 האם יש צורך בטיפול בגיל זה ברב הנבדקים?

רק חלק קטן מהנבדקים (5%-10%) עובר טיפול אורתודונטי שלב ראשון קצר כבר בגיל 8. טיפול זה הינו מוגבל בזמן הטיפול ובהיקפו ונועד למנוע התפתחות ליקויי סגר חמורים יותר, שקשה יותר לטפל בהם בהצלחה בגיל מאוחר יותר. רב הנבדקים, בהם גם בעלי ליקויי סגר משמעותיים (“שיניים עקומות”), לא עוברים יישור שיניים, וממשיכים במעקב רצוף אצל האורתודונט עד לסיום בקיעת השיניים הקבועות. המעקב נדרש לקביעת התזמון האופטימלי של הטיפול, ובהרבה מצבים מתנהלת עבודת צוות משותפת עם רופא אף אוזן גרון וקלינאית התקשורת. הבדיקה המוקדמת בגיל 8 שנים מאפשרת למעשה לקבוע את עיתוי הטיפול האורתודונטי, ובעקבותיו להשיג תוצאה אסתטית ותפקודית הרצויה ביותר.

בן 13, יישור שיניים לטיפול בחוסר סדירות ובמנשך עמוק

 לפני:

לפני - יישור שיניים לילדים

אחרי:

אחרי - יישור שיניים לילדים

מהו אם כן התזמון האופטימלי לטיפול?

יישור שיניים לילדים מתחילים הרבה פעמים מאוחר יותר, אבל לפני החלפת כל השיניים החלביות. חשוב להדגיש, שהמלצה גורפת של רופא השיניים להתחיל גשר בשיניים רק אחרי החלפת השן החלבית האחרונה, אינה נכונה. היא יכולה להזיק ולגרום להיווצרות או להחמרת ליקוי סגר, ולמנוע אפשרות

יישור שיניים לילדים

 של יישור שיניים שמרני. התחלת יישור שיניים לא בזמן הנכון הופכת את הטיפול מורכב ומסובך יותר, עד כדי עקירת שיניים קבועות.

יישור שיניים לילדים – טכנולוגיות חדשות

האם בנוסף לגשר הרגיל קיימות שיטות נוספות ליישור שיניים? בנוסף לגשר בשיניים או הגשר הננעל העשויים ממתכת קיימים שיטות אסתטיות יותר ליישור שיניים. הגשר השקוף מעשוי מחרסינה מספק אסתטיקה טובה יותר לבני הנוער ולמתבגרים ויכול להופיע  גם בצורה של גשר מותאם אישית. אורתודונטיה מותאמת אישית זו היא פיתוח מודרני המשלב טכנולוגיות היי-טק חדשניות של ייצור סמכים וחוטים המותאמים אישית למתרפא. כמו כן, קיים יישור שיניים פנימי בלתי נראה של גשר פנימי לינגואלי – גשר המודבק על השיניים בצדן הפנימי שאינו נראה כלפי חוץ. גם הסמכים והחוטים בגשר הפנימי מיוצרים באופן אישי בשיטת האורתודונטיה מותאמת אישית. הידועות בשיטה זו הן מכשור אינקוגניטו ומכשור WIN. אפשרות נוספת של טיפול באורתודונטיה אסתטית 

מותאמת אישית הן קשתיות שקופות (CLEAR ALIGNERS), המחליפות את הטבעות וחוטי המתכת. פלטות שקופות אלו עשויות מפלסטיק קשיח ואינן נראות וניתן להדגים את התוצאה הסופית כבר לפני התחלת הטיפול. בנוסף לאסתטיקה המשופרת, הקשתיות בריאות יותר לחניכיים (מאפשרות ניקוי השיניים קל וקצר יחסית), נוחות להרכבה ואינן מלוות בחוסר נוחות של גשר המתכת. קיימות מס’ אפשרויות של יישור שיניים שקוף כשהידועה בהן היא שיטת אינויזליין (INVISALIGN) ושיטת CLEAR CORRECT. יישור שיניים שקוף נפוץ כיום לא רק במבוגרים, אלא גם במתבגרים ובני נוער.

האם ניתן להימנע משימוש ברסן במקרה של שיניים בולטות או צפופות?

רסן לשיניים הוא מכשיר חיצוני המחובר אל השיניים הטוחנות העליונות ודוחף אותן אחורנית. שימוש ברסן 

המחובר לאזור הצוואר או הראש כרוך בחוסר נעימות ואף בהתנגדות מצד המטופלים ומשפחותיהם. מכשיר קרייר (CARRIER MOTION) מהווה פריצת דרך משמעותית בכך שמהווה תחליף נוח לרסן ומקצר את משך הטיפול בו באופן ניכר (טיפול קצר של כארבעה חודשים בלבד!) שתל אורתודונטי הוא תחליף נוסף לרסן ומאפשר את דחיפת השיניים האחוריות ע”י בורג המוכנס באופן זמני ללסת המטופל בהליך פשוט וקצר של הרדמה מקומית.      

מכשור קרייר- יישור שיניים לילדים

שתל אורתודונטי - יישור שיניים לילדים

 מכשור קרייר                     שתל אורתודונטי

במרפאת השיניים של פרופ’ עיני, מומחה ליישור שיניים מטעם משרד הבריאות מזה 24 שנים, תוכלו להנות מיישור שיניים מתקדם במתבגרים ומבוגרים, המאפשר להם לחייך מאוזן לאוזן גם במהלך הטיפול – בלי להתבייש. לפרטים נוספים וקביעת פגישת התייעצות צרו קשר בטלפון

נכתב על ידי:

פרופ’ שמואל עיני בוגר הפקולטה (בהצטיינות) לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים משנת 1983. בוגר תוכנית ההתמחות באורתודונטיה בפקולטה לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים ובעל תואר מוסמך במדעי רפואת השיניים (בהצטיינות) משנת 1994. כיום משמש כמנהל המחלקה ליישור שיניים במרכז הרפאי לגליל, נהריה. לשעבר יו”ר האגודה האורתודונטית בישראל, ויו”ר לשעבר של ועדת הבחינות של הועדה המקצועית לאורתודונטיה מטעם משרד הבריאות. בתפקידיו הקודמים היה מנהל ההתמחות ליישור שיניים בביה”ס ללימודי המשך בבי”ח רמב”ם בחיפה ומנהל המחלקה ליישור שיניים בבי”ח תל השומר.

Call Now Buttonהתקשרות דילוג לתוכן