מהו ניב כלוא והטיפול האורתודונטי?

שן כלואה היא שן קבועה שלא בוקעת בזמן הצפוי מסיבות שונות. רבים שמעו על שיני בינה כלואות, אך מעטים על הניב הכלוא. הניבים הם השיניים המחודדות באזור הקדמי של הפה, וממוקמות באזור המעבר בין השיניים הקדמיות והאחוריות – בין החותכות מקדימה ובין מלתעות וטוחנות מאחורה. הניבים בוקעים לחלל הפה בגיל 10-11 בלסת תחתונה ובגיל 11-12 בלסת עליונה.

שכיחות ורקע: הניבים הם השיניים בעלות שכיחות גבוהה לכליאה, במיוחד הניבים העליונים (כליאת ניבים עליונים בשיעור 1% מהאוכלוסייה). המצב בו רק ניב אחד כלוא נפוץ פי 5מכליאה של שני הניבים. הסיבות לכליאת ניב אחד או שניהם מגוונות: הניב החלבי לא נושר, אובדן ההכוונה לבקיעה של הניב הקבוע במיוחד כאשר שיניים חותכות צדדיות קטנות מאוד או בעלות שורש קצר, הניב החלבי נשר או נעקר מוקדם מדי והמקום עבור הניב הקבוע כבר נסגר, צפיפות כללית בקשת השיניים, וכן הפרעות הורמונליות קשות.

הבעיות שהשן כלואה יוצרת: חוסר בקיעה במועד והמשך התפתחות בתוך עצם הלסת, ואף שינוי מקום בתוך תנועה התוך הלסת. ובעיקר הסכנה לספיגת שורשים של השיניים הקדמיות. במצב זה הניב הכלוא לוחץ על שורשי השיניים הסמוכות לו ומחליש את אחיזתן בעצם. לפעמים הנזק אינו נראה לעין עד שלב מאוח; ניב כלוא יכול להישאר “שָקֵט” במשך שנים ואף להתחבר עם עצם הלסת (אנקילוזה).

ההשלכות המשמעותיות יותר של כליאת ניבים הן היעדרן של השיניים החשובות האלה מהפה. בהיות הניבים שיניים מאסיביות הנמצאות בזויות קשת השיניים, יש להם תפקיד באיזון תנועות הלסת ובהגנה על יתר השיניים בעת תנועות לעיסה. בנוסף, חשיבותם האסתטית היא גדולה: חיוך החושף את הניבים החלביים שנותרו בפה חסר את המראה ההרמוני והמאוזן של חיוך המציג שיניים קבועות מסודרות בדרך כלל, כאשר הניבים הקבועים לא בוקעים, הניבים החלביים הקטנים נותרים בפה. קשה לדעת כמה שנים יחזיקו מעמד, מאחר ולניבים החלביים שורשים קצרים מאוד ביחס לשיניים הקבועות. כאשר הניבים החלביים מתנדנדים ונושרים בגיל מבוגר יותר מתעוררת בעיה לא פשוטה: הרווח הנותר בחזית הפה מהווה פגיעה אסתטית בלתי נסבלת.

הטיפול האורתודונטי: משיכה אורתודונטית של ניבים כלואים, הינו טיפול מורכב אך ניתן לביצוע כמעט בכל גיל. יש לזכור שככל שממתינים יותר, גדלים הסיכויים לאנקילוזה של הניב הכלוא והוא נשאר מקובע במקומו, מאוחה לעצם, והוא לא ניתן למשיכה. מכיוון שלא ניתן לזהות אנקילוזה בצילום רנטגן, יש להיעזר בדמיה של , CBCT ובהרבה פעמים לנסות למשוך שן, אם המיקום שלה מאפשר זאת. בתחילת הטיפול, פותחים מקום בקשת השיניים עבור הניב. בשלב הבא, חושף כירורג פה ולסת או מומחה לחניכיים תחת הרדמה מקומית רגילה את הניב והאורתודונט מדביק עליו כפתור אחיזה. המשיכה האורתודנטית אינה חזקה ופתאומית, אלא חלשה והדרגתית .התהליך נמשך מספר חדשים, ומורכבות הטיפול תלויה במנח ההתחלתי של השן הכלואה. האורתודונט צריך להיות זהיר במיוחד, על מנת שלא ייגרם נזק לשורשי השיניים הקדמיות בעת משיכת הניב. היעד הסופי הוא מיקום הניבים הקבועים בקשת השיניים והשגת מתאר חניכיים אסתטי. הסיבה לתנועת הניבים האיטית נובעת מהעובדה, שכמו בכל תנועה אורתודונטית של שיניים, העצם צריכה להיספג כדי ששן תנוע דרכה, ועצם חדשה נבנית במקום בו הייתה השן. תהליכי ספיגה ובנייה אלו של העצם מתרחשים בצעירים ובמבוגרים באותה מידה, אך בכל מקרה הם נמשכים שבועות עד חודשים בתלות במרחק שהשן נדרשת לזוז ובמיקומה הראשוני.

טיפול אלטרנטיבי ליישור שיניים הוא אפשרי גם הוא כאשר שיקום מעבדתי יחליף את הניב הכלוא. קיים מגוון פתרונות שיקומיים לטפל בחסר שיניים, כמו גשר מלא הנסמך על שתי שיניים סמוכות, גשר מרילנד או כתר על גבי שתל. יחד עם זאת, לפעמים הפתרון של שתל אינו אפשרי כי הניב הכלוא מפריע להחדרת השתל לעצם הלסת!

זיהוי מוקדם: חשוב מאוד לצורך מניעת הבעיה .הזיהוי המוקדם של כליאה פוטנציאלית של ניב נעשה על ידי רופא השיניים לילדים או אורתודונט, כבר בגיל 10 לערך. לעיתים בנוסף לבדיקה הקלינית מבוצע צילום פנורמי המדגים את עמדת הניב הקבוע ביחס לשיניים הקדמיות החותכות. הרופא מאבחן האם עמדת הניב תואמת את שלב ההתפתחותי של שיני הילד, מעריך מהי דרגת הסיכון לכליאה של הניבים ושוקל האם נדרשת התערבות. פעמים רבות, התערבות מוקדמת בעיתוי הנכון על ידי עקירת הניבים החלביים ופינוי מסלול בקיעה נוח יכולה למנוע כליאה של הניבים הקבועים.

 

נכתב על ידי:

פרופ’ שמואל עיני בוגר הפקולטה (בהצטיינות) לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים משנת 1983. בוגר תוכנית ההתמחות באורתודונטיה בפקולטה לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים ובעל תואר מוסמך במדעי רפואת השיניים (בהצטיינות) משנת 1994. כיום משמש כמנהל המחלקה ליישור שיניים במרכז הרפאי לגליל, נהריה. לשעבר יו”ר האגודה האורתודונטית בישראל, ויו”ר לשעבר של ועדת הבחינות של הועדה המקצועית לאורתודונטיה מטעם משרד הבריאות. בתפקידיו הקודמים היה מנהל ההתמחות ליישור שיניים בביה”ס ללימודי המשך בבי”ח רמב”ם בחיפה ומנהל המחלקה ליישור שיניים בבי”ח תל השומר.

לקבלת ייעוץ מקצועי או פרטים, צרו איתנו קשר באחת מהמרפאות שלנו מרפאת רמת גן, או מרפאת ראש העין, ונשמח לעמוד לשירותכם.

Call Now Buttonהתקשרות דילוג לתוכן