הקשר בין דלקות חניכיים לשינויים מבניים בשיניים ויישור שיניים

יישור שיניים הוא מומחיות ספציפית ברפואת שיניים העוסקת בעמדת הלסתות ובמנח השיניים. תופעות כמו שיניים צפופות, מרווחים בין השיניים ושיניים בולטות הן בין הסיבות השכיחות ביותר ליישור שיניים. הטיפול משפר באופן משמעותי את האסתטיקה ומעלה את הביטחון העצמי. בנוסף לכך, לגשר בשיניים יש תועלת פונקציונלית, לשימור והחזרת תפקודי לעיסה ובליעה תקינים של הפה והשיניים. שיניים ישרות הן שיניים בריאות, כי הן מאפשרות ניקוי וצחצוח שיניים יעילים יותר, ובכך פוחת הסיכון לעששת השיניים ולמחלות חניכיים.

בניגוד לדעה הרווחת, ניתן לבצע יישור שיניים בכל גיל, ולאו דווקא בילדים ומתבגרים בלבד. בשנים האחרונות עלה בצורה ניכרת הביקוש לטיפול במבוגרים בארץ ובעולם, בעקבות המודעות הגוברת לאסתטיקה, ובזכות חדשנות טכנולוגית עצומה של יישור שיניים שקוף השומר על מראה אסתטי לשיניים גם במהלך הטיפול. יישור שיניים במבוגרים מציב אתגר מקצועי עבור המומחה ליישור שיניים, בגלל השכיחות הגבוהה יותר של מחלות חניכיים במבוגרים יחסית לילדים. גשר שקוף של פלטות שקופות אינויזליין הוא טכנולוגיה דיגיטלית פופולריות ביותר ליישור שיניים במבוגרים והיא תופסת תאוצה בקרב בני נוער וילדים. מדובר בשיטה יעילה, פשוטה ונוחה של פלטות שקופות, אסתטיות ובלתי נראות לעין,. על רקע הקלות היחסית בשמירה על היגיינת הפה , הופך יישור השיניים השקוף גם בריא יותר לחניכיים ולשיניים לעומת השיטה הרגילה של גשר בשיניים. הגשר הקונבנציונלי המודבק, העשוי מתכת או חרסינה, אוגר שאריות מזון וצובר רובד חיידקי ומקשה על צחצוח יעיל . לעומת זאת, הפלטות השקופות, מכסות את השיניים רק 22 שעות ביממה ונשלפות מהפה בזמן הצחצוח, מאפשרות ניקוי שיניים יעיל והקטנת הסיכון להתפתחות מוקדי עששת ודלקות חניכיים.

בנוסף יישור שיניים יכול לשפר גם את מצב החניכיים, במקרים של בעיות חניכיים. ולעיתים אף לפתור את הבעיה ללא צורך בניתוח.

מקרים של טיפול אורתודונטי המשפר את מצב החניכיים

כיסוי שרשים: שיניים בהטיה או שיניים בולטות מדי, עלולות לגרום לנסיגת חניכיים ולחשיפת שרש השן. מצב זה הוא לא אסתטי, מלווה לפעמים ברגישות השן לשתייה קרה, בעל השלכה ישירה על הפחתה בתמיכת העצם ועלול להחמיר את מצב החניכיים עד אובדן השן. גשר שקוף גורם להזזת השן פנימה והחזרת השרש החשוף לגבולות עצם הלסת, החניכיים עולים על פני השורש החשוף, עד כדי כיסויו מחדש.

הקשר בין דלקות חניכיים לשינויים מבניים בשיניים ויישור שיניים

א. התמוטטות סגר אחורית בעקבות אבדן שיניים אחוריות והטיית השיניים הקדמיות קדימה ופתיחת רווחים, על רקע בעיות חניכיים, . יישור השיניים ישפר את האסתטיקה ויאריך את חיי השיניים בפה.

דלקות חניכיים ויישור שיניים

ב. הארכת כותרת: הארכת כותרת הינה קיצור החניכיים והעצם מסביב לשן, בד״כ ע״י ניתוח. בטיפול אורתודונטי ניתן למשוך את השן בכיוון הבקיעה באופן מבוקר (הבקעה מאולצת) ובכך להקטין, ואף לבטל, את הצורך בניתוח חניכיים. טובים ואסתטיים יותר.

יישור שיניים לאחר דלקת בחניכיים

ג. שתלים דנטליים: לעיתים קרובות, עקב מחלות חניכיים המאופיינת בספיגת עצם, השיניים נחלשות ומאבדות את תמיכת העצם. שיניים אלו מיועדות לעקירה ולביצוע שתלים במקומן. יחד עם זאת, חוסר עצם תומכת מסביב, אינו מאפשר את ייצוב השתלים, ונדרשת התערבות ניתוחית מקדימה של השתלת עצם כבסיס שיאפשר את קליטת השתלים.  טיפול אורתודנטי פשוט יחסית המבקיע את השיניים האבודות, טרם עקירתן והחלפתן בשתלים, מביא לגדילת העצם במקום, וגורם ולכך שניתוח להשתלת העצם הופך פשוט יותר ובעל סיכויי הצלחה גדולים יותר.

ד. הכנה לשיקום עתידי פעמים רבות בעת שיקום הפה נעזר רופא השיניים באורתודונט כדי להזיז שן אחת או יותר למיקום שונה, וזאת כדי שניתן יהיה להחדיר למקום שתל או לשקם כתרים

 

יש להדגיש, כי בחולים עם מחלת חניכיים, מדובר בעבודת צוות בה מלווים המומחה לחניכיים, השיננית והמומחה לאורתודונטיה את טיפול יישור שיניים משלב התכנון ועד לסיומו, באמצעות מעקב צמוד ותחזוקה מקצועית מותאמת אישית.

 

נכתב על ידי:

פרופ’ שמואל עיני בוגר הפקולטה (בהצטיינות) לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים משנת 1983. בוגר תוכנית ההתמחות באורתודונטיה בפקולטה לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים ובעל תואר מוסמך במדעי רפואת השיניים (בהצטיינות) משנת 1994. כיום משמש כמנהל המחלקה ליישור שיניים במרכז הרפאי לגליל, נהריה. לשעבר יו”ר האגודה האורתודונטית בישראל, ויו”ר לשעבר של ועדת הבחינות של הועדה המקצועית לאורתודונטיה מטעם משרד הבריאות. בתפקידיו הקודמים היה מנהל ההתמחות ליישור שיניים בביה”ס ללימודי המשך בבי”ח רמב”ם בחיפה ומנהל המחלקה ליישור שיניים בבי”ח תל השומר.

Call Now Buttonהתקשרות דילוג לתוכן