על מה להקפיד כדי להשיג יישור שיניים מוצלח?

יישור שיניים עוסק בפגמים בעמדת הלסתות והשיניים, סגירה לא תקינה, סטייה תפקודית של הלסת, סגר מוצלב, חוסר בקיעה, שיניים כלואות, צפיפות או רווחים, עודף או חוסר מולד של שיניים.  ואכן מטופלים רבים מעוניינים בשיפור האסתטיקה, בהחזרת תפקוד תקין ומניעת בעיות בטווח הרחוק שיתבטאו בפגיעה במפרקי הלסת, רגישות בשרירי הלעיסה, שחיקה מוגברת של השיניים ואף לבעיות חניכיים ועששת. יחד עם זאת, לעיתים המטופלים לא מודעים לדרישות שהטיפול מציב. בכתבה זו ריכזתי ארבע נושאים להם מחויב המטופל בכדי לאפשר יישור שיניים מהיר ואיכותי .

א. ניקוי השיניים:

גשר בשיניים מקשה על ניקוי יעיל ועלול לגרום להצטברות רובד שיניים (שאריות מזון וחיידקים) , ריח רע מהפה ולהגדלת הסיכון להתפתחות עששת שיניים ודלקות חניכיים.  היגיינה הפה חשובה ביותר ליישור שיניים מוצלח מחד ולמניעת נזקים ארוכי טווח מאידך.  גם יישור שיניים שקוף מסוג אינויזליין המאפשר היגיינה טובה יותר, מצריך השקעת זמן נוסף בצחצוח השיניים ובעיקר בצחצוח שאחרי ארוחת הערב. מומלץ השימוש במברשות קטנות לניקוי במרווחים בין השיניים. כמו כן, מברשת חשמלית ומכשירים לשטיפת פה כדוגמת הסילונית מאפשרים את הסרת הרובד החיידקי. להשלמת הניקוי- שימוש בתכשירים עשירי פלואור של משחת שיניים ושטיפות פה. בנוסף, מקפיד המומחה ליישור שיניים שהמטופלים יעברו טיפולי שיננית תקופתיים בקצב של עד 4 פעמים בשנה.

ב. תפריט:

יש מזונות מסוימים שכדאי להימנע מהם שכן הם שוברים, או מנתקים את גשר לשיניים. במאכלים קשים כמו גזר, אגוזים וכדו’ פעולת הנגיסה מפעילה כוחות גדולים ושוברת את  המכשור. כמו כן, מאכלים דביקים כמו מסטיק או סוכריות דביקות גורמים נזק לשיניים באופן כללי, אך בזמן טיפול אורתודנטי מזיקים הרבה יותר . עם זאת, ניתן עדיין לאכול את רוב המאכלים, אך להקפיד לחתוך את האוכל לחתיכות קטנות לפני אכילתו בפה. חשוב לזכור כי נזק למכשור עלול להיות כרוך בנזק לשיניים, בהארכת הטיפול ובעלות נוספת.

טיפול בזמן יישור שיניים

ג. ביקור חוזר:

יישור השיניים נמשך בממוצע כשנתיים ומורכב מפגישות אחת לחודש, ואחריו שמירה על תוצאת הטיפול באמצעות שילוב של פלטה בשיניים וקיבוע בשיניים. לעיתים מתקשים המטופלים להתמיד ולא מופיעים להמשך הטיפול, ובכך מעכבים ודוחים מאד את סיום הטיפול.  להבדיל מחוג הנערך אחת לשבוע ביום ובשעה קבועים, הצורך בפגישה רחוקה תוך חודש מקשה לפעמים על המטופלים. לעיתים דווקא זמינות הטיפול הגבוהה של המרפאה במשך ימות השבוע מבלבלת את המטופלים. כפועל יוצא, קורה שדווקא בחודשים המכריעים לקראת סיום הטיפול מפספסים המטופלים תורים. האורטודנט מנסה לגייס את ההורים בשמירה על עקביות בטיפול.

ד. שיתוף פעולה:

הטכנולוגיה העדכנית ביישור שיניים הביאה בשורה גדולה. כיום אין כמעט צורך בהרכבת רסן בולט לעין שהרתיע רבים ומנע מהם טיפול.  במקום הרסן, פיתוח טכנולוגי בשם קריייר מאפשר חלופת טיפול יעילה ומוצלחת מאד –  מכשור בלתי נראה ומשך טיפול קצר יותר.  בנוסף, הרכבת גומיות בין לסתיות במהלך הטיפול תלוי כולו בשיתוף הפעולה של המטופלים. למעשה הגומיות אינן נראות ומורכבות בתוך הפה,  אך יש להקפיד על הרכבתן.

נכתב על ידי:

פרופ’ שמואל עיני בוגר הפקולטה (בהצטיינות) לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים משנת 1983. בוגר תוכנית ההתמחות באורתודונטיה בפקולטה לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים ובעל תואר מוסמך במדעי רפואת השיניים (בהצטיינות) משנת 1994. כיום משמש כמנהל המחלקה ליישור שיניים במרכז הרפאי לגליל, נהריה. לשעבר יו”ר האגודה האורתודונטית בישראל, ויו”ר לשעבר של ועדת הבחינות של הועדה המקצועית לאורתודונטיה מטעם משרד הבריאות. בתפקידיו הקודמים היה מנהל ההתמחות ליישור שיניים בביה”ס ללימודי המשך בבי”ח רמב”ם בחיפה ומנהל המחלקה ליישור שיניים בבי”ח תל השומר.

Call Now Buttonהתקשרות דילוג לתוכן