כיצד שומרים על חיוך בריא?

היגיינת פה טובה

1. צחצוח שיניים עם משחה המכילה פלואריד פעמיים ביום. הפלאוריד עוזר להגן על השיניים מפני עששת. הצטברות חיידקים על גבי שאריות מזון יוצרת את שכבת הפלאק הגורם לעששת.
החומצות המופרשות מהפלאק מפרקות מינרלים מציפוי האמאייל הקשה של השיניים.

בנוסף, מסייע צחצוח שיניים גם במניעת מחלות חניכיים המתבטאות בדלקת ובדימום בזמן הצחצוח. מצב זה אמור להיעלם אחרי ימים ספורים של ניקוי יסודי. יש לצחצח שיניים ביסודיות פעמיים ביום, רצוי בצהרים ובערב, לעבור על כל השיניים בצורה שיטתית ולנקות את כל משטחי השיניים הפנימיים, החיצוניים והסגריים. ילדים זקוקים לכמות קטנה מאוד של משחת שיניים המכילה פלואוריד.

2. ניקוי בחוט דנטלי פעם ביום (החל מגיל 12) מסייע בשמירה על בריאות החניכיים והשיניים.

3. יש לזכור להחליף את מברשת השיניים כשהיא מתחילה להישחק או שהסיבים מתפזרים לצדדים. החלפת המברשת הינה לרוב אחת ל-3 חדשים, ובמקרה של טיפול אורתודונטי אחת ל-6-8 שבועות.

4. ביצוע שטיפת פה המכילה פלאוריד פעם ביום- בערב לפני השינה.

לעיסת מסטיק ללא סוכר אחרי האכילה

לעיסת מסטיק ללא סוכר לאחר אכילת ארוחות וחטיפים יכולה בהחלט לעזור בהפחתת עששת השיניים עד 40%. לעיסת מסטיק ללא סוכר למשך 20 דקות אחרי כל ארוחה, ממריצה את הפרשת הרוק המנטרל את חומציות הפלאק ובכך מחזירה לפה את רמת החומציות הנורמלית. בנוסף, הלעיסה עוזרת להחזיר מינרלים שאבדו לשכבת האמייל ועוזרת בהגנת השיניים מפני שחיקה. לעיסת מסטיק ללא סוכר הינה דרך מהנה לשמירה על בריאות הפה והשיניים.

חשיבותה של תזונה מאוזנת

צריכה תקופה של סוכר ומזונות חומציים עלולה לגרום לעששת ולשחיקה של השיניים. חיידקים משתמשים בחלקיקי מזון בפה לייצור הפלאק הגורם להתקפות חומציות. החומצות תוקפות את השיניים עד שעתיים לאחר האכילה. צמצום צריכת המזון והמשקאות המכילים סוכר ושמירה על תזונה מאוזנת חשובים לבריאות בכלל ולבריאות השיניים בפרט. רצוי להתרגל לאכול יוגורט או פרי כחטיפים, ולהגביל את אכילת הממתקים והעוגות לזמני הארוחות. משקאות תוססים וכמות רבה מדי של מיצי פירות חומצתיים, עלולים לשחוק את אמייל השן וכדאי להימנע מהם. לעומת זאת, חלב ומים הם המשקאות הבטוחים ביותר לשיני ילדים.

טיפול שיניים מקצועי

בדיקות קבועות וביקורת תקופתית יעזרו לשמור חיוך בריא. רופא השיניים והשיננית יוכלו לאתר בעיות לוודא שהשיניים של הילד במצב טוב ולהדריך בנושאים שונים, כמו תזונה מאוזנת ושמירה על היגיינת הפה. מרפאתנו בגבעת טל ידידותית לילדים ומצוידת במשחקים וצעצועים, כמו חיות בעלות שיניים גדולות ומברשות שיניים ענקיות, הממחישים את בריאות השיניים. חשוב לזכור, כי ביקורים כיפים במרפאת השיניים בילדות יסייעו במניעת חששות ופחדים מפני טיפולי שיניים בגיל מבוגר יותר ויפחיתו את הצורך העתידי בטיפול פולשני.

נכתב על ידי:

פרופ’ שמואל עיני בוגר הפקולטה (בהצטיינות) לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים משנת 1983. בוגר תוכנית ההתמחות באורתודונטיה בפקולטה לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים ובעל תואר מוסמך במדעי רפואת השיניים (בהצטיינות) משנת 1994. כיום משמש כמנהל המחלקה ליישור שיניים במרכז הרפאי לגליל, נהריה. לשעבר יו”ר האגודה האורתודונטית בישראל, ויו”ר לשעבר של ועדת הבחינות של הועדה המקצועית לאורתודונטיה מטעם משרד הבריאות. בתפקידיו הקודמים היה מנהל ההתמחות ליישור שיניים בביה”ס ללימודי המשך בבי”ח רמב”ם בחיפה ומנהל המחלקה ליישור שיניים בבי”ח תל השומר.

Call Now Buttonהתקשרות דילוג לתוכן