גשר לשיניים – חשוב לדעת

במהלך טיפול אורתודונטי, מוזזות השיניים באמצעות כוחות עדינים המועברים ע”י המכשור האורתודונטי.
המכשור הידוע והשימושי ביותר הוא מכשור הקבוע – “טבעות” או במילים אחרות גשר בשיניים, טבעות אלו מודבקות על השיניים ואליהם מועבר הכוח באמצעות חוט מתכתי (שמעוצב בצורת קשת השיניים שרוצים להשיג), המוצמד אליהן באמצעות גומיות אפורות או צבעוניות לבחירת המטופל.

בשיטה המתקדמת של גשר ננעל, המרכיב המחבר את הקשת לשיניים אינו גומיה אלא למעשה סוגר שהינו חלק מהסמך עצמו.
ביום מסירת המכשור, המומחה ליישור שיניים מנחה את המטופל ונותן לו דף הסבר של הוראות המכשור הקבוע.
שמירה על היגיינת הפה במהלך טיפול אורתודונטי חשובה ביותר, אחרת תהיה הצטברות שאריות מזון על המכשור וריח לא נעים. הזנחה ממושכת יכולה אף לגרום לכתמים לבנים על השיניים, לעששת ולדלקת חניכיים. לפיכך, מושם דגש מיוחד במרפאה על היגיינת השיניים הכוללת הדרכה בצחצוח נכון, שטיפות פה וניקוי בין השיניים במהלך כל הטיפול. עם הדבקת המכשור, נמסרת למטופל מברשת שיניים אינטרדנטלית מיוחדת לניקוי מסביב למכשור המודבק.
ביקורות רופא שיניים ושיננית במהלך יישור השיניים נחוצות מאד לתחזוקת השיניים ולמניעת התפתחות בעיות בפה. יש לבצע ביקורים סדירים אצל רופא שיניים לבדיקת מצב השיניים, ולהדרכה מקיפה כיצד שומרים על חיוך בריא לשלילת התפתחות מוקדי עששת ובעיות חניכיים, להסרת רובד ואבנית ולהדרכה יסודית בהיגיינה.

גשר בשיניים

בעיות אפשריות

  • כאבים – גשר בשיניים אינו כואב בזמן התקנתו, ולכן לא נעשה שימוש במרפאה בחומרי הרדמה. במקרה הקיצוני, יתכן לחץ או אף כאב קל תוך 48 השעות הראשונות לאחר הפעלת המכשור, לאחר הביקורים הסדירים של מהלך הטיפול אצל מומחה  יישור שיניים.
  • עזרה ראשונה – הנפוצה ביותר היא חוט דוקר, כאב כתוצאה מהפעלת כוחות על השיניים, או פצע בפה, כתוצאה מגירוי של החיך ע”י קצה החוט או ה”טבעות”. במרפאה מחזיר האורתודונט את החוט למקומו, ומטפל בכאב ובפצע בתוך הפה.
  • אכילה עם גשר בשיניים – המכשור מורכב מחלקים עדינים ושבירים ויש להקפיד על ההוראות על מנת לשמור על שלמותו. אסור לאכול אוכל דביק וקשה. האוכל הדביק – מסטיק, סוכריות טופי וכדומה- נצמד לגשר ומנתק אותו. האוכל הקשה עלולה לנתק את הגשר מהשיניים בזמן נגיסה. לכן, יש לחתוך את האוכל הקשה, כמו תפוח עץ, לחתיכות קטנות ואז ניתן לאכול אותו ללא חשש. לעומת זאת, אוכל קשה כמו גזר אסור לאכילה גם כשהוא חתוך לחתיכות קטנות. כמו כן, אסור לפצח פיצוחים. בשני המקרים מדובר באוכל קשה וקטן, המסוגל לנתק את הגשר מהשיניים.
  • גומיות בין לסתיות – במהלך הטיפול נמסרות לעיתים גומיות אורתודונטיות לשיפור הסגר בין הלסת העליונה והתחתונה. האורתודונט מתאים את העוצמה והכיוון של הכוחות המופעלים ע”י הגומיות ובכך מביא לשיפור יחסי במימד הסגר הקדמי אחורי, לתיקון קו האמצע, להידוק מגעים קדמיים ועוד.

בסוף ההליך הטיפולי המורכב, המותאם ע”י המומחה לכל מטופל באופן אישי, יוצא המטופל מהמרפאה כשהוא יפה יותר ומחייך יותר, על כל המשתמע מכך ☺

נכתב על ידי:

פרופ’ שמואל עיני בוגר הפקולטה (בהצטיינות) לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים משנת 1983. בוגר תוכנית ההתמחות באורתודונטיה בפקולטה לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים ובעל תואר מוסמך במדעי רפואת השיניים (בהצטיינות) משנת 1994. כיום משמש כמנהל המחלקה ליישור שיניים במרכז הרפאי לגליל, נהריה. לשעבר יו”ר האגודה האורתודונטית בישראל, ויו”ר לשעבר של ועדת הבחינות של הועדה המקצועית לאורתודונטיה מטעם משרד הבריאות. בתפקידיו הקודמים היה מנהל ההתמחות ליישור שיניים בביה”ס ללימודי המשך בבי”ח רמב”ם בחיפה ומנהל המחלקה ליישור שיניים בבי”ח תל השומר.

Call Now Buttonהתקשרות דילוג לתוכן