חוסר שיניים מולד – מה עושים?

במהלך הבדיקה אצל המומחה ליישור שיניים, מופתעים לא פעם ההורים לשמוע: “לילד שלכם חסרה שן קבועה”. מהי התופעה הזו, ממה היא נובעת ומה הטיפול שיעזור להתמודד.

חוסר שיניים

חוסר מולד בשיניים קבועות אינו מצב נדיר. הסיבות בעיקר תורשתיות. החוסר המולד הנפוץ ביותר הוא של שיני בינה, בהיקף  של רבע עד שליש מהאוכלוסייה ואינו מצריך טיפול.  על חוסר מולד של שיניים קבועות אחרות יש להתייעץ בדחיפות עם האורתודנט, ובהרבה פעמים יש צורך רפואי לטיפול תוך שיתוף פעולה הדוק בין האורתודנט לבין הרופא המשקם במצבי חוסר שיניים מולד הטיפול המשולב מאפשר קבלת התוצאה הטובה ביותר ברמה התפקודית והאסתטית. לעיתים לא מתוכנן טיפול אורתודנטי ומשאירים את שיני החלב בפה. גם במצבים של  יישור שיניים ללא עקירות שיניים, עדיף להשאיר את שיני החלב, היכולות לתפקד לעוד שנים רבות.  במצבים אלו, מבוצעים מעקב והערכה מחדש אצל הרופא המשקם מדי חצי שנה לגבי שן החלב שנותרה. כל עוד שן החלב במצב תקין, ללא עששת והשיניים השכנות ישרות וללא הטיה, אין צורך לעשות דבר, רק לעקוב.  קיימות שתי אפשרויות של גשר בשיניים:

א. טיפול אורתודונטי של סגירת רווחים – במצבים  של צפיפות שיניים קשה או שיניים בולטות, המצריכים יישור שיניים הכולל עקירת שיניים קבועות, ניתן לשקול את עקירת שיני החלב, וניצול הרווח שנוצר לסידור השיניים בקשת כשהן ישרות ללא הטיות.

ב. טיפול אורתודונטי של שימור רווח השן החסרה בסיום הטיפול מושגית עמדה נכונה של השיניים  ויש צורך בשימור המקום באזור החוסר, כאשר השן החלבית אינה בפה עקב עקירה או נשירה. אחרת- השיניים הסמוכות והנגדיות יזוזו, והמקום שהתפנה ייסגר ותאבד התוצאה שהושגה. שימור המקום מתבצע באמצעות שיקום מיידי של האזור עד לסיום הגדילה (גיל 18- 21 שנה),  אז  נבחנות אפשרויות המעבר לשיקום קבוע ארוך טווח של כתר ושתל. מסיום יישור השיניים ועד לגיל 18-21 שנים יש צורך בשיקום ביניים. ניתן לשקם זמנית בכתר חרסינה המודבק לשיניים הסמוכות (גשר מרילנד) הנותן תוצאה אסתטית יפה ומשביעת רצון, אבל הוא יקר ולא תמיד ניתן להשתמש בפתרון זה. אפשרות נוספת היא באמצעות מכשור מודבק ובו שן מלאכותית. ניתן להשתמש גם בשיקום נשלף של שן בתוך פלטה שקופה- אמצעי פשוט וזול יותר, אך פחות נוח משום שיש להסיר את הפלטה לפני האכילה.

נכתב על ידי:

פרופ’ שמואל עיני בוגר הפקולטה (בהצטיינות) לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים משנת 1983. בוגר תוכנית ההתמחות באורתודונטיה בפקולטה לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים ובעל תואר מוסמך במדעי רפואת השיניים (בהצטיינות) משנת 1994. כיום משמש כמנהל המחלקה ליישור שיניים במרכז הרפאי לגליל, נהריה. לשעבר יו”ר האגודה האורתודונטית בישראל, ויו”ר לשעבר של ועדת הבחינות של הועדה המקצועית לאורתודונטיה מטעם משרד הבריאות. בתפקידיו הקודמים היה מנהל ההתמחות ליישור שיניים בביה”ס ללימודי המשך בבי”ח רמב”ם בחיפה ומנהל המחלקה ליישור שיניים בבי”ח תל השומר.

Call Now Buttonהתקשרות דילוג לתוכן