גשר לשיניים באמצעות סמכים ננעלים

המכשיר האורתודונטי הקבוע, או ה”גשר” כפי שהוא מכונה בשפה העממית, בנוי מסמכים, קשת וגומיות. לאחרונה התווספו חידושים אורתודונטים של סמכים ננעלים. השוני בין הסמכים הננעלים לסמכים הרגילים הוא בהעדר גומיות המשמשות להידוק של החוט אל הסמך,  אלא בתוספת לסמך של של מעין דופן נוספת או דלת, הנפתחת בכדי לאפשר את הכנסת הקשת לסמך, וכשהיא סגורה מונעת את יציאת הקשת מהסמך.

 יתרונות סמכים ננעלים

א. שיפור ההיגיינה האוראלית – ידוע, כי עם הזמן צוברות הגומיות כמות רבה של רובד דנטאלי (פלאק), המורכב משאריות מזון עליהם מתיישבים חיידקים ועלול לגרום לפגיעה בשן ובחניכיים. מערכת סמכים ללא גומיות מהווה, תרומה נכבדה לשמירת היגיינת הפה בזמן יישור שיניים ומקטינה את הסיכון להיווצרות עששת ומחלות חניכיים.

ב. טיפול ללא עקירות שיניים קבועות במצבי צפיפות גבוליים – המכשור יכול לאפשר הרחבה ביולוגית של קשת השיניים, ולכן ניתן לסדר את קשת השיניים במצבי צפיפות בינונית ללא עקירות שיניים, בעוד שבמערכת הסמכים  הרגילה נשקלת עקירת שיניים.

גשר לשיניים באמצעות סמכים ננעלים

ג. הפעלת כוחות חלשים יותר – החיכוך המתקבל בין החוט והסמכים מעכב את תזוזת השן. במערכת הסמכים הננעלים החיכוך קטן יותר ולכן ניתן להפעיל כוחות חלשים יותר.

ד. הגדלת המרווחים בין  הפגישות במרפאה – בסמכים ננעלים ננעלת הקשת בסמך מיידית כבר בתחילת הטיפול ומבצעת את פעולתה בצורה מיטבית, תוך הפעלת כוח אחיד על הקשת. לפיכך, נחסך מהמתרפא בשלבי הטיפול הראשונים הצורך להגיע לאורתודונט לעיתים תדירות לשם החלפת הגומיות והידוקן וקצב המפגשים עומד על  כל 8 שבועות בממוצע.

חסרונות סמכים ננעלים

סמכים ננעל מתכתי

ה.מנגנון הנעילה פגיע – מנגנון הנעילה של הסמך הננעל (הדופן) יכול להישבר, ליפול או להיתקע או להיפתח ספונטנית.

ו. מחיר – הסמכים מתוחכמים ויקרים יותר.

נכתב על ידי:

פרופ’ שמואל עיני בוגר הפקולטה (בהצטיינות) לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים משנת 1983. בוגר תוכנית ההתמחות באורתודונטיה בפקולטה לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים ובעל תואר מוסמך במדעי רפואת השיניים (בהצטיינות) משנת 1994. כיום משמש כמנהל המחלקה ליישור שיניים במרכז הרפאי לגליל, נהריה. לשעבר יו”ר האגודה האורתודונטית בישראל, ויו”ר לשעבר של ועדת הבחינות של הועדה המקצועית לאורתודונטיה מטעם משרד הבריאות. בתפקידיו הקודמים היה מנהל ההתמחות ליישור שיניים בביה”ס ללימודי המשך בבי”ח רמב”ם בחיפה ומנהל המחלקה ליישור שיניים בבי”ח תל השומר.

Call Now Buttonהתקשרות דילוג לתוכן