חשיבות צחצוח השיניים

מילדות מחנכים אותנו שצחצח שיניים בוקר וערב משפיע לטובה על בריאותנו. בכתבה זו יוסבר מדוע. סביר להניח שלאחר שתסיימו לקרוא, תצחצחו את השיניים ולא תניחו מידכם את המברשת, לפחות עד  שיחלפו חמש דקות.

מטרת צחצוח השיניים היא להסיר את הרובד הצמוד לשיניים והמורכב משאריות מזון ומחיידקים הניזונים מהם. צחצוח השיניים שאינו קבוע ובצורה נכונה גורם להצטברות רבה של רובד זה על השיניים, לפגיעה בבריאות השיניים והחניכיים, להיווצרות עששת (חורים בשיניים) ודלקות חניכיים. ללא טיפול נכון מחמירות מחלות אלו, מתחילים כאבים והטיפול  מתייקר, כך שיש לעשות את כל מה שאפשר כדי להימנע מהם מלכתחילה. ניתן למנוע לחלוטין את הצטברות רובד השיניים באמצעות צחצוח שיניים בקביעות לאחר כל ארוחה, ולכל לפחות פעמיים ביום.

צחצוח נכון עם מברשת שיניים        אופן צחצוח

מהו צחצוח שיניים נכון? יש להקפיד  על הכללים,  עליהם ימליצו המומחה ל –  יישור שיניים או השיננית.

א. משך הצחצוח- משך הצחצוח של כחמש דקות מצליח להסיר באופן מלא  ויסודי את רובד החיידקים מהשן.

ב.  סוג המברשת – מברשת רכה, שכן מברשת קשה עלולה לפגוע בחניכיים, לגרום לנסיגתם ולשחיקת השן.

ג. צחצוח יסודי –הן מצדן החיצוני והן מצדן הפנימי של השיניים, ובמיוחד ניקוי המפגש בין החלק השן התחתון ובין החניכיים כשמהמברשת נמצאת בזווית של 45 מעלות לחניכיים, ללא הפעלת לחץ חזק מדי.

 

ד. החלפת המברשת –אחת לשלושה חודשים, לפני שהיא מתבלה. בנוסף לצחצוח שיניים נכון, חשוב מאוד להשתמש  גם בחוט דנטלי או קיסמים, המאפשרים הסרה של שאריות מזון וחיידקים מהרווחים שבין השיניים.

לסיכום צחצוח שיניים נכון מפחית משמעותית את רובד החיידקים שמצטבר על השיניים ואיתו גם את הסיכוי להיווצרות חורים בשיניים ודלקות בחניכיים. לכן, חשוב מאוד להקפיד, ואם יש בעיה – לטפל בה בהקדם ולא לחכות.

ניתן לשלוח לד”ר עיני שאלות בפורום של האגודה האורתודונטית.

מרפאות ד"ר עיני

נכתב על ידי:

פרופ’ שמואל עיני בוגר הפקולטה (בהצטיינות) לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים משנת 1983. בוגר תוכנית ההתמחות באורתודונטיה בפקולטה לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים ובעל תואר מוסמך במדעי רפואת השיניים (בהצטיינות) משנת 1994. כיום משמש כמנהל המחלקה ליישור שיניים במרכז הרפאי לגליל, נהריה. לשעבר יו”ר האגודה האורתודונטית בישראל, ויו”ר לשעבר של ועדת הבחינות של הועדה המקצועית לאורתודונטיה מטעם משרד הבריאות. בתפקידיו הקודמים היה מנהל ההתמחות ליישור שיניים בביה”ס ללימודי המשך בבי”ח רמב”ם בחיפה ומנהל המחלקה ליישור שיניים בבי”ח תל השומר.

 

Call Now Buttonהתקשרות דילוג לתוכן