לסת עליונה בולטת

המידות האידיאליות של לסת עליונה מול לסת תחתונה

איך לסת עליונה ולסת תחתונה אמורות להיות? כעיקרון הלסת העליונה והתחתונה צריכות להתאים במיקום ובגודל אחת לשנייה, כשהלסת העליונה הינה רחבה יותר מהלסת התחתונה ומעט יותר בולטת ממנה. מראה לא אסתטי של השיניים העליונות הבולטות ביחס לשיניים התחתונות נובע בין השאר מלסת עליונה בולטת קדימה, על רקע לסת גדולה או בעמדה קדמית יחסית ללסת התחתונה.

הסיבות להופעת לסת עליונה בולטת והסיבות לתקן זאת

תפקודי מערכת הלעיסה של בליעה, לעיסה, דיבור ונשימה קשורים לעמדה התקינה של הלסתות. לסת עליונה בולטת יכולה להיות על רקע גנטי, או רקע נרכש בגלל הרגל נשימת פה, מציצת אצבע או בעיות נשימה. לסת בולטת מהווה בעיה אסתטית, ובנוסף יש סיכון יתר לחבלה בשיניים הקדמיות.

במקרה של לסת עליונה בולטת, השיניים העליונות רחוקות מהתחתונות, כך שאין יכולת לסגור את השפתיים במידה טובה ולא קיימת ההגנה של השפתיים על השיניים  במקרה של נפילה, השיניים יכולות להישבר, לזוז ואף ל”היתלש” ממקומן. בנוסף, מיקום לא נכון של השיניים והלסתות מגביר סיכון  לדיבור לקוי או לשנשון.

לסת עליונה בולטת

דרכי הטיפול בלסת עליונה בולטת

הטיפול שונה בהתאם לחומרת המצב ולגיל המטופל, וקיים הבדל גדול בין ילדים ובני נוער שנמצאים בשלב הגדילה, לבין בני נוער ומבוגרים שסיימו את הגדילה. בילדים עצמות הפנים והלסת עדיין בשלבי התפתחות, ולעיתים נדרש שילוב בין הגשר בשיניים (ברזלים בשיניים) עם רסן לשיניים או (CARRIER II) MOTION . מכשירים אלו מאפשרים את הזזת השיניים הטוחנות העליונות אחורנית, או את שינוי כיוון הגדילה של הלסת העליונה לעיכוב הגדילה ולאיזון בין שני הלסתות.

לעומת זאת במבוגרים, בהם לא מתקיימת גדילה, ניתן להסוות בליטה קלה של הלסת ע”י טיפול אורתודנטי (יישור שיניים) ללא רסן. טכנולוגיה חלופית לגשר בשיניים או לרסן היא יישור השיניים השקוף היעיל לטיפול בכל הגילאים. גשר שקוף זה של פלטות נשלפות שקופות (שיטת אינויזליין) מתוכנן על ידי המומחה לאורתודונטיה באמצעות תוכנה ייעודית. בנוסף ליתרון האסתטי , יישור שיניים שקוף שומר היטב על בריאות השיניים והחניכיים, נוח מאד להרכבה ולהסרה, קצר בזמן, וכמעט ללא כאבים.

 

נכתב על ידי:

פרופ’ שמואל עיני בוגר הפקולטה (בהצטיינות) לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים משנת 1983. בוגר תוכנית ההתמחות באורתודונטיה בפקולטה לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים ובעל תואר מוסמך במדעי רפואת השיניים (בהצטיינות) משנת 1994. כיום משמש כמנהל המחלקה ליישור שיניים במרכז הרפאי לגליל, נהריה. לשעבר יו”ר האגודה האורתודונטית בישראל, ויו”ר לשעבר של ועדת הבחינות של הועדה המקצועית לאורתודונטיה מטעם משרד הבריאות. בתפקידיו הקודמים היה מנהל ההתמחות ליישור שיניים בביה”ס ללימודי המשך בבי”ח רמב”ם בחיפה ומנהל המחלקה ליישור שיניים בבי”ח תל השומר.

Call Now Buttonהתקשרות דילוג לתוכן