עשרת הדברות לטיפול מוצלח ביישור שיניים באמצעות קשתיות שקופות

טיפול מוצלח ביישור שיניים באמצעות קשתיות שקופות הוא לא רק פונקציה של מטפל מוסמך שעושה עבודה טובה לאורך זמן אלא שילוב של מספר גורמים ואילו הם:

1. משך הרכבה – קשתיות שקופות (האליינרים) יש להחליף אחת לשבוע. את ההחלפה לקשתית הבאה עושים לפני השינה להבטחת הושבה טובה במשך הלילה ולנוחות מירבית. מרכיבים את הקשתיות לכל הפחות 22 שעות ביממה, כלומר, הרכבה משך כל היממה והסרה רק בזמן ארוחות וניקוי שיניים. הרכבה של פחות שעות משמעותה במקרה הטוב האטה בהתקדמות הטיפול, ובמקרים רבים קבלת תוצאות לא אופטימליות. כמו כן, הטיפול יכול להתארך במצבים אלו ולהיות כרוך בסריקות וקשתיות נוספות.

2. בליטות (אטשמנטים) וגומיות – בטיפול מוסיפים בליטות על השיניים כדי להבטיח את  תנועת השיניים ולמנוע בעיות אחיזה. לרב הבליטות מודבקות בחלק הפנימי של השיניים הקדמיות משיקולי אסתטיקה, כך שהן אינן נראות לעין. כמו כן נעשה במצבים מסוימים שימוש בגומיות בין ליסתיות.

3. היגיינה – שמירה על ניקיון הפה והשיניים היא מרכיב חשוב בהצלחת הטיפול. יש להקפיד על ניקוי יעיל לפחות פעמיים ביום במים לא חמים ומשחת שיניים או מי פה המכילים פלואוריד.  תחזוקה לקויה של הפה ע”י המתרפא שלא בהתאם להנחיות, עלולה לגרום לנזק לשיניים ולחניכיים.

4. לחץ וחוסר נוחות – רק לעיתים רחוקות מתעורר לחץ בעקבות הרכבת קשתיות שקופות אותו פותרים באמצעות משכך כאבים. הלחץ וחוסר הנוחות פחותים באופן ניכר יחסית למכשור הקבוע. הסתגלות הדיבור הינה מהירה ולרב מתרחשת תוך 48 שעות. ריור הקיים בשעות הראשונות חולף תוך זמן קצר.

5. גירוי – לעיתים מתעורר גירוי משולי הקשתית. במקרה זה מומלץ להחליק את השוליים בעזרת פצירה עדינה ולהגיע למרפאה במידת הצורך. במקרה של גירוי המתעורר מהבליטות המודבקות על השיניים attachment)) יש לבצע שטיפות פה וניתן להשתמש במשחה לטיפול בפצעים בפה.

6. אכילה ושתיה – קשתיות שקופות מסירים לרוב לפני הארוחה ומחזירים מיד לאחריה. יחד עם זאת, ניתן לאכול עם הקשתיות ולנקות את השיניים והקשתיות מיד אחרי הארוחה. במקרים של אכילה ו/או שתייה עם הקשתית, אין לאכול מאכלים קשים וחמים, ואין לשתות שתיה חמה וממותקת.

7. ישיבת הקשתיות – יש להדק את הקשתיות 5 דקות ביום בעזרת הנשכן מיד לאחר הארוחה. במקרה של קשתיות שאינן תואמות יש ליצור קשר עם המרפאה. בדרך כלל, הקשתיות לא מפעילות לחץ אחרי מספר ימים, אבל יש להרכיב אותן למשך הזמן הנדרש.

8. שמירת הקשתיות – שימרו עליהן עד לסיום הטיפול.

9. ביקורות רפואיות – בנוסף לביקורים הסדירים אצל האורתודונט, יש להקפיד על טיפול שיננית 3-4 פעמים בשנה. בנוסף יש לבצע ביקורת של הפה והשיניים אצל רופא השיניים הכללי פעם בשישה חודשים או לפי הנחיות הרופא המטפל.

10. משך הטיפוליישור שיניים באמצעות קשתיות שקופות הינו יעיל וקצר בזמן. הטיפול כולל 1-2 סטים של קשתיות. יש לקחת בחשבון שמספר הקשתיות אינו מצביע בהכרח את אורך הטיפול, שכן במעל ל50% נמסר סט נוסף של קשתיות להשגת התוצאה האידאלית.

 

נכתב על ידי:

פרופ’ שמואל עיני בוגר הפקולטה (בהצטיינות) לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים משנת 1983. בוגר תוכנית ההתמחות באורתודונטיה בפקולטה לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים ובעל תואר מוסמך במדעי רפואת השיניים (בהצטיינות) משנת 1994. כיום משמש כמנהל המחלקה ליישור שיניים במרכז הרפאי לגליל, נהריה. לשעבר יו”ר האגודה האורתודונטית בישראל, ויו”ר לשעבר של ועדת הבחינות של הועדה המקצועית לאורתודונטיה מטעם משרד הבריאות. בתפקידיו הקודמים היה מנהל ההתמחות ליישור שיניים בביה”ס ללימודי המשך בבי”ח רמב”ם בחיפה ומנהל המחלקה ליישור שיניים בבי”ח תל השומר.

Call Now Buttonהתקשרות דילוג לתוכן