מהו הקשר בין אסתטיקה לבין בריאות השיניים?

הפה והשיניים המשמשים לאכילה, בעלי משמעות רבה גם למראה הכללי ולחיוך שלנו. בריאות השיניים והפה משפיעה גם על בריאות הגוף כולו וקשורה

למצבים רפואיים רבים. פגיעה בבריאות זו אחראית להתפתחות מחלות רבות.

מחלות הפה והשיניים הנפוצות ביותר הן העששת (חורים בשיניים) ומחלות חניכיים למיניהן. הרגלי הגיינת פה נכונים ושמירה על בריאות השיניים מאפשרים לשמחתנו את מניעתן של מחלות אלה כמעט לחלוטין. התנהגות יומיומית נכונה של המטופלים והקפדה על היגיינה והרגלי אכילה נכונים משפיעים רבות על בריאות הפה והשיניים לשנים רבות.

בנוסף, ביקורת תקופתית במרפאת השיניים הינה הכרחית לשמירה על בריאות השיניים. הביקורת כוללת בדיקה של רופא שיניים וטיפול ע”י שיננית.

במרפאת השיניים מנחיל הצוות עקרונות תחזוקה נכונים ביומיום, ומשרש הרגלים לא נכונים מהם יש להימנע, כמו חוסר צחצוח נכון לאחר הארוחות, אכילת ממתקים רבים בין הארוחות, וצריכת אוכל חמוץ הפוגעים בשיניים.

הטיפולים המסייעים לשמירה על בריאות השיניים

במרפאה מבוצעים טיפולי שיניים משמרים המיועדים לשמר את השן באמצעות סתימות ושחזורים, במטרה למנוע או לדחות ככל הניתן את הטיפולים השיקומיים של כתרים וגשרים בשיניים האחוריות והקדמיות.

טיפולים אלו תורמים לא רק לשמירה על בריאות השיניים, אלא להחזרת האסתטיקה למצב המקורי. גם יישור שיניים הוא בעל השפעה ניכרת על בריאות השיניים והחניכיים ובוודאי על האסתטיקה שלהם. בניגוד להנחה שיישור שיניים מיועד ליופי בלבד, מטופלים רבים זקוקים גם מסיבות בריאותיות ליישור שיניים לצורך שינוי מבנה הפה והלסת, ויש לו השפעה גם על הלעיסה, הנשימה והדיבור.

בריאות השיניים

יתרה מזאת, יישור שיניים צפופות שנועד לשיפור האסתטיקה של החיוך, תורם גם לבריאות השיניים לאורך שנים, בכך שהצחצוח יעיל יותר בשיניים מיושרות, ומונע מחלות חניכיים.

יישור השיניים הנפוץ ביותר עד כה אצל ילדים ובני נוער היה גשר בשיניים הקונבנציונלי

באמצעות סמכי מתכת או חרסינה, חוטי מתכת וגומיות על השיניים יחד עם זאת, במצבים בהם מטופלים לא מצחצחים טוב את השיניים, מצטבר עליהן פלאק, ויישור השיניים הרגיל עלול לגרום לחורים בשיניים, ולהתפתחות מחלת חניכיים.

השיטה החילופית הדיגיטלית מציעה יישור שיניים שקוף אישי באמצעות קשתיות נשלפות שקופות (שיטת אינויזליין), המתוכננות על ידי המומחה לאורתודונטיה באמצעות תוכנה ייעודית. גשר שקוף זה הוא לא מורגש וכמעט בלתי נראה, ומאפשר למבוגרים ליישר את השיניים ללא סמכי המתכת. השימוש הנרחב בשנים האחרונות בשיטה זו גם בקרב ילדים ובני נוער נובע מיתרונות נוספים של הטכנולוגיה. השיטה מאפשרת שמירה טובה על בריאות השיניים והחניכיים. מאחר והקשתית נשלפת, צחצוח השיניים הוא טוב יותר, ולכן הסיכון של פגיעה בשן, והתפתחות מחלת חניכיים ונסיגת חניכיים הוא נמוך יותר. כבר בשלב הבדיקה הראשונית השיטה מציגה מראש את תזוזת השיניים על-פי השבועות, בזכות ההדמיה יעילה ומדויקת, ובכך מקצרת את זמן הטיפול, שומרת על בריאותם ומפחיתה מאד את הכאב בטיפול.

לסיכום: טיפולי השיניים המודרניים, תורמים באופן ניכר לא רק לשיפור האסתטי במראה הפה ובאיכות החיים, אלא גם לבריאות הפה והשיניים.

 

נכתב על ידי:

פרופ’ שמואל עיני בוגר הפקולטה (בהצטיינות) לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים משנת 1983. בוגר תוכנית ההתמחות באורתודונטיה בפקולטה לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים ובעל תואר מוסמך במדעי רפואת השיניים (בהצטיינות) משנת 1994. כיום משמש כמנהל המחלקה ליישור שיניים במרכז הרפאי לגליל, נהריה. לשעבר יו”ר האגודה האורתודונטית בישראל, ויו”ר לשעבר של ועדת הבחינות של הועדה המקצועית לאורתודונטיה מטעם משרד הבריאות. בתפקידיו הקודמים היה מנהל ההתמחות ליישור שיניים בביה”ס ללימודי המשך בבי”ח רמב”ם בחיפה ומנהל המחלקה ליישור שיניים בבי”ח תל השומר.

Call Now Buttonהתקשרות דילוג לתוכן