חניכיים בולטות בחיוך: כל השיטות לטיפול בחניכיים בולטות (גאמי סמייל)

חניכיים בולטות או בשמם האחר חיוך חושף חניכיים (GUMMY SMILE) היא תופעה בה אנו נתקלים בחיי היומיום, כאשר השפה העליונה מתרוממת לחשיפה יתרה של מעל שלושה מ”מ חניכיים מעל השיניים. כאשר מצב זה מפריע למטופל, יש לתת לו מענה רפואי. החיוך החניכים שכיח יותר בקרב נשים מאשר אצל גברים.

למה זה קורה ומה ניתן לעשות כדי להשיג את החיוך המושלם? התופעה נובעת ממספר מקורות:

  • הלסתות – לסת עליונה המפותחת יתר על המידה במימד האנכי
  • שיניים – שיניים בולטות  או כותרות שיניים קצרות.
  • רקמה רכה – שפתיים רחוקות אחת מהשנייה וחוסר יכולת לסגור אותן לחלוטין (INCOMPTENT LIPS) ללא מאמץ. קיימים גורמים נוספים כמו שפה עליונה קצרה, שפה עליונה אקטיבית ופעילות שרירית מוגברת של שרירי החיוך והבעה. מצבים של שגשוג (היפרפלזיה) או נפיחות בחניכיים על רקע גנטי, דלקתי, או כתגובה לחוסר היכולת לסגור את השפתיים ולחשיפה ממושכת לאוויר הם גורמים נוספים.

טיפול בחניכיים בולטות -גאמי סמייל

חשובה מאד אבחנה מוקדמת כבר בגיל 8 של בעיה זו על ידי המומחה ליישור שיניים – עדיף לבצע טיפול פשוט בגיל מוקדם מאשר טיפול מורכב בגיל מאוחר (כגון ניתוח כירורגי). טיפול אורתודונטי יכול לסייע במקרה של שפה עליונה מרוחקת מהתחתונה, כאשר השפה תחתונה לכודה בין השיניים העליונות והתחתונות. במצב זה השיניים העליונות בולטות והן מועדות לשברים בעקבות חבלה. הרגל נשימת פה יכול להחריף את הבעיה הן על ידי גדילה עודפת של הלסת העליונה במימד האנכי והן בגדילה של רקמת החניכיים ונפיחות שלהן. במצב זה הטיפול הוא שילוב של האורתודונטי ושל מומחה לא.א.ג.

מהן דרכי הטיפול בחניכיים בולטות? הטיפול בהתאם לסיבת והיקף הבעיה:

  • גשר בשיניים יכול לפתור או לשפר את הבעיה באמצעות מספר דרכים הן באמצעות שיפור הטיות השיניים ולאפשר את שחרור השפה העליונה או באמצעות שינוי אורך הכותרת החותכות העליונות. הטיפול בבעיה זו יכול להיות משולב בשימוש בשתלים אורתודונטים זמניים באזור הקדמי של הלסת העליונה. מומלץ טיפול אורתודונטי מוקדם (שלב ראשון) טרם החלפת השיניים במצבי פער בין הלסתות לפתרון הבעיה. מכשור אורתופדי פונקציונלי המכוון לעצירת גדילת הלסת העליונה באמצעות רסן לשיניים, או מכשור טווין בלוק לעידוד גדילת הלסת התחתונה מאפשר התקרבות השפתיים ושיפור החניכיים הבולטות
  • יישור שיניים וניתוח לסתות – טיפול משולב של יישור שיניים וניתוח לסתות אורתוכירורגיה. במקרים חמורים יותר בהם הרקע הינו לסת עליונה מפותחת ביתר.
  • כירורגיה בחניכיים GINGIVECTOMY – הסרת רקמת חניכיים מסביב לכותרת השן לצורך הארכת כותרת השן. אפשרות נוספת היא ניתוח הפרנום, רקמה המחברת  בין השפה העליונה לחניכיים, לאפשר טווח תנועה רחב יותר של השפה העליונה.
  • טיפולי אסתטיים – עיבוי שפתיים באמצעות חומצות היאלורוניות לפתרון בעיה זו. אפשרות נוספת היא טיפול בבוטוקס, להרפיית השפה העליונה, לשמיטה שלה מטה ולשיפור החניכיים החשופות. התוצאה נשמרת בין שלושה לשישה חודשים בלבד ויש לחזור עליה.

נכתב על ידי:

פרופ’ שמואל עיני בוגר הפקולטה (בהצטיינות) לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים משנת 1983. בוגר תוכנית ההתמחות באורתודונטיה בפקולטה לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים ובעל תואר מוסמך במדעי רפואת השיניים (בהצטיינות) משנת 1994. כיום משמש כמנהל המחלקה ליישור שיניים במרכז הרפאי לגליל, נהריה. לשעבר יו”ר האגודה האורתודונטית בישראל, ויו”ר לשעבר של ועדת הבחינות של הועדה המקצועית לאורתודונטיה מטעם משרד הבריאות. בתפקידיו הקודמים היה מנהל ההתמחות ליישור שיניים בביה”ס ללימודי המשך בבי”ח רמב”ם בחיפה ומנהל המחלקה ליישור שיניים בבי”ח תל השומר.

Call Now Buttonהתקשרות דילוג לתוכן