שיקום הפה ויישור השיניים

יישור שיניים היה נפוץ בעבר בעיקר בקרב בני נוער ומתבגרים, אבל המודעות ליישור שיניים במבוגרים עלתה מאד בעשורים האחרונים. שתי הסיבות העיקריות לכך הן הבנה מעמיקה יותר של ההיבטים הבריאותיים והאסתטיים של שיניים ישרות, ופיתוח שיטות יעילות של יישור שיניים שקוף בשיטת אינויזליין ההופך את הגשר בשיניים לבלתי נראה ונוח. בנוסף לבעיה האסתטית, שיניים לא ישרות, בולטות או צפופות, עלולות לגרום לבעיות בריאותיות של התפתחות מחלות חניכיים שונות, ולבעיות תפקודיות שונות. לעיתים כשיש צורך בשיקום הפה אבל השיניים לא מסודרות בצורה נכונה, יש צורך בעבודה משותפת של המומחה ביישור שיניים עם רופא שיניים מומחה בשיקום הפה. הטיפול המשולב כולל יישור שיניים מקדים, בין אם יישור שיניים פנימי או חיצוני לפתרון עמדת והטיות השיניים ולהכנת קשתות השיניים לשיקום. לאחריו מבצע המומחה לשיקום הפה שיקום של כתר, ציפוי או גשר, בין על גבי שיניים טבעית ובין על גבי שתלים.

המצבים בהם יישור שיניים מקדים לטיפול של שיקום הפה, משפר את השיקום ומאריך את חייו

1. פתיחת מקום לשתל או גשר/ הזקפת שיניים ישנם מקרים בהם כאשר נעקרו שיניים, השיניים הסמוכות נעות לכיוון מקום העקירה וסוגרות חלק מהמקום, והשיניים הנגדיות עוברות בקיעת יתר. לפעמים הרווחים בפה נובעים מחוסר שיניים מולד. ללא יישור שיניים לא ניתן לבצע שיקום נכון ובריא באמצעות שתל או גשר. לעומת זאת, גשר שקוף לפני שיקום מעמיד את השיניים בעמדה טובה בקשת ובהטיה נכונה ובריאה ביחס לחניכיים ולעצם, סוגר את הרווחים שנפתחו, ומחזיר את המצב לקדמותו. שיתוף הפעולה בין האורתודונט והמומחה לשיקום יאפשרו ביצוע שיקום שן אידאלי ויציב לטווח ארוך.

שיקום הפה ויישור השיניים

2. ציפויי שיניים או השלמות שיניים הן פתרון הבחירה לבעיית צבע שיניים, או גודל שיניים לא תקין בבני נוער ומבוגרים. כאשר מנח השיניים לא תקין, אינו סימטרי, או השיניים מסובבות או בולטות מאוד, ציפויי שיניים בלבד ללא יישור שיניים אינו אידאלי. מוצעים לעיתים כטיפול משלים לטיפול האורתודנטי. במקרים אלו בשלב הראשון מבצע המומחה ליישור שיניים טכניקת יישור שיניים שקוף, ולאחריו מבוצעים הציפויים. הבאת השיניים למקומם הודות ליישור השיניים מאפשרת הורדה מינימלית מהשן, החניכיים יהיו בריאות יותר והציפויים יוכלו לשרוד שנים רבות יותר. מתקבלת אסתטיקה טובה, טבעית ובריאה יותר מבלי לוותר על חיוך מושלם וסימטרי.

שיקום הפה

3. הבקעה מאולצת כאשר שולי השן הבריאים נמצאים מתחת לקו החניכיים בגלל שבר שן מתחת לקו החניכיים או כתוצאה מפגיעה עששתית. ניתן לעקור את השן או לבצע הארכת כותרת, כלומר קיצור החניכיים והעצם מסביב לשן, ע״י ניתוח. לעומת זאת, יישור שיניים שקוף של משיכת השן בכיוון הבקיעה באופן מבוקר, מאפשר להבקיע אותה ולשמר את השורש לשיקום השן באמצעות מבנה וכתר. בכך מוותרים על עקירת השן, ממתנים ובהרבה פעמים מבטלים, את הצורך בניתוח חניכיים.
4. שתלים דנטליים לעיתים רבות עקב מחלת חניכיים, העצם נספגת ונהרסת, השיניים נחלשות עד הצורך בעקירתן והחלפתן בשתלים. במקרים רבים לא נותרת מספיק עצם לעיגון ולייצוב השתלים, ונדרשת התערבות ניתוחית מקדימה לשחזור עצם הלסת ע״י השתלת עצם. טיפול אורתודנטי פשוט יחסית של הבקעת שיניים אבודות, טרם עקירתן והחלפתן בשתלים, מלווה בגדילת העצם והגברת הצלחתו של הניתוח להשתלת העצם.

 

נכתב על ידי:

פרופ’ שמואל עיני בוגר הפקולטה (בהצטיינות) לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים משנת 1983. בוגר תוכנית ההתמחות באורתודונטיה בפקולטה לרפואת שיניים בבית החולים הדסה ירושלים ובעל תואר מוסמך במדעי רפואת השיניים (בהצטיינות) משנת 1994. כיום משמש כמנהל המחלקה ליישור שיניים במרכז הרפאי לגליל, נהריה. לשעבר יו”ר האגודה האורתודונטית בישראל, ויו”ר לשעבר של ועדת הבחינות של הועדה המקצועית לאורתודונטיה מטעם משרד הבריאות. בתפקידיו הקודמים היה מנהל ההתמחות ליישור שיניים בביה”ס ללימודי המשך בבי”ח רמב”ם בחיפה ומנהל המחלקה ליישור שיניים בבי”ח תל השומר.

Call Now Buttonהתקשרות דילוג לתוכן